Kamis, 19 November 2015

Bolehkah Botox Bantuan Thoracic Outlet Syndrome?

Bolehkah Botox Bantuan Thoracic Outlet Syndrome?

Apakah Thoracic Outlet Syndrome?

Sindrom keluar toraks, juga dikenali sebagai TOS, adalah suatu keadaan di mana ikatan saraf dan / atau arteri menjadi mencubit kerana mereka lulus dari rantau serviks ke lengan. Mencubit ini sering terputus-putus dan boleh menyebabkan gejala termasuk sakit, kesemutan, kelemahan, dan perasaan berat atau sensasi sejuk di bahagian lengan atau tangan. Gejala seperti ini boleh mempunyai kesan yang besar kepada keupayaan untuk menggunakan lengan dengan aktiviti-aktiviti fungsi.

Mencubit berkas neurovascular boleh disebabkan oleh tulang rusuk tinggi pertama, kesesakan di dalam otot sisi tak sama panjang, atau penyempitan ruang antara tulang selangka dan tulang rusuk pertama. Kebanyakan gejala TOS adalah disebabkan oleh trauma berikutan kemalangan jalan raya tetapi boleh dikaitkan dengan postur yang lemah seperti duduk di komputer dalam yang bulat mengangkat fesyen bahu atau trauma otot berikut.

Rawatan biasa

TOS boleh menjadi sindrom sukar untuk dirawat. Terapi fizikal, ubat, blok saraf, dan pembedahan adalah pilihan rawatan biasa. Kerap terapi fizikal dilaksanakan bagi membantu mengurangkan ketegangan otot sisi tak sama panjang untuk mengurangkan tekanan neurovascular. Walaupun pilihan rawatan ini, resolusi berjaya gejala boleh menjadi sukar.

Bagaimana Botox Boleh Membantu?

Satu kajian baru-baru ini dinilai penggunaan Botox dalam rawatan TOS. Botox adalah sejenis toksik yang berfungsi dalam badan dengan melumpuhkan otot. Terlalu banyak toksin ini boleh membawa maut tetapi dalam dos yang lebih kecil pengurangan spasticity otot dan ketat boleh mempunyai manfaat terapeutik.

Dalam kajian yang terbaru menilai kesannya terhadap gejala TOS, Botox telah disuntik ke dalam otot sisi tak sama panjang anterior 27 pesakit yang merupakan calon untuk pembedahan. Matlamat Botox adalah untuk mengurangkan spasticity sisi tak sama panjang dan sesak, sekali gus meminimumkan mencubit dalam saluran keluar toraks. Suntikan Botox telah dipandu oleh penggunaan imbasan CT untuk memastikan bahan yang telah disuntik ke dalam otot yang betul. Susulan selepas tiga bulan mendapati pengurangan 30% dalam gejala.

Bagi mereka yang menghadapi pembedahan mungkin, ini jumlah pengurangan kesakitan boleh memberi kesan fungsi yang ketara. Aktiviti-aktiviti seperti memberus gigi, makan, dan membawa kanak-kanak boleh meningkatkan. Walau bagaimanapun, kerana kesan ubat itu berkurangan dalam masa beberapa bulan, ulang suntikan akan menjadi perlu untuk menjaga gejala di teluk. Bagi mereka yang menghadapi pembedahan, suntikan Botox boleh menjadi terapi pilihan sesuai dengan pertimbangan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar